Meer over foliumzuur

Foliumzuur is een vitamine die tijdens de eerste weken van de zwangerschap erg belangrijk is, foliumzuur vermindert het risico op aangeboren afwijkingen van hart- en urinewegen alsook het risico op neurale buisdefecten.
Omdat het zo belangrijk is nemen de meeste vrouwen die zwanger wensen te worden reeds een foliumzuur-supplement.

Waarom is foliumzuur zo belangrijk tijdens de zwangerschap?

De eerste weken van de zwangerschap vormt zich het centrale zenuwstelsel, als dit niet goed loopt is er kans op neurale buisdefecten: open ruggetje (spina bifida), open schedel (anencefalie). Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat extra foliumzuur tijdens de eerste weken van de zwangerschap het risico op neurale buisdefecten aanzienlijk verkleint. Ook het risico op afwijkingen van hart en urinewegen vermindert hiermee.

Foliumzuur

Het nemen van een foliumzuur supplement vermindert ookochtendmisselijkheid tijdens de eerste weken van de zwangerschap, en het zou zelfs het risico op vroeggeboorte doen afnemen.

Hoeveel foliumzuur heb ik nodig tijdens de zwangerschap?

Een dagelijkse dosis van 400 μg (microgram) of omgerekend 0,4 mg (milligram) zou aangeboren afwijkingen zoals open ruggetje helpen voorkomen. Aan vrouwen die eerder reeds een kind met een neuraal buisdefect hebben gehad wordt zelfs aangeraden 4 milligram per dag in te nemen.

Foliumzuur in je voedingMeer dan 50 μg per portie:

  • spinazie
  • boontjes
  • volkorenbrood
  • witte kool
  • spruitjes
  • broccoli
Meer dan 15 μg per portie:

  • aardappelen
  • sinaasappelsap
  • eieren
  • wit brood
  • volkoren producten
  • yoghurt
  • gekookte soya scheuten
  • erwten
  • ijsberg sla
Foliumzuur vind je in heel wat voedingsmiddelen: vlees, zuivelproducten, groenten, fruit, enz. Echter bij de bereiding gaat tot 95 procent verloren. Onder andere broccoli, erwten, linzen en brood bevatten het meeste foliumzuur. Zoals je in de tabel (links) kan zien is het moeilijk om de tijdens de zwangerschap aanbevolen dagelijkse hoeveelheid van 400 μg te halen uit je voeding, daarom wordt meestal een supplement aangeraden.

Supplementen

Omdat foliumzuur vooral belangrijk is tijdens de eerste weken van de zwangerschap, wordt aangeraden dagelijks een supplement in te nemen vanaf het ogenblik dat je stopt met de pil tot minstens 8 weken na de bevruchting. Zo is er tijdens de eerste weken van de zwangerschap zeker voldoende foliumzuur in het lichaam voor een goede ontwikkeling van je kindje.
Blijf vóór je zwanger bent zeker de supplementen doornemen, ook al lukt het niet meteen om zwanger te worden. Deze supplementen hebben geen negatieve bijwerkingen.

Je kan specifieke foliumzuur supplementen krijgen bij de apotheker, meestal als tabletten van 400 of 500 μg.
Let wel op wanneer je niet voor een specifiek supplement maar voor een multivitamine preparaat zou kiezen. Zo’n preparaten bevatten ook foliumzuur, maar teveel van bepaalde andere vitamines kan wel schadelijk zijn voor het ongeboren kind of de aanstaande moeder. Vraag bij het nemen van supplementen steeds raad aan arts of apotheker.

« | »

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *